Tweede maand Kaapstad! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rick Schot - WaarBenJij.nu Tweede maand Kaapstad! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rick Schot - WaarBenJij.nu

Tweede maand Kaapstad!

Door: R. Schot

Blijf op de hoogte en volg Rick

08 November 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Beste Dames en Heren,

Ik zit hier nu precies twee maanden en de tijd vliegt voorbij als je het leuk hebt;) Er zijn redelijk wat foto's voorbij gekomen maar ik zal het nu allemaal even onder woorden brengen wat mijn belevenissen waren voor deze maand. De volgende onderdelen komen zeker voorbij: Treinfeest, hiken, modeshow van afval, wijnproeven, Stellenbosch , Ajax Cape Town.

Ik had samen met Jilles en andere huisgenoten vol goede moed kaartjes gekocht voor een treinfeest. In de trein zelf ging het nergens over, er waren gewoon een paar boxen neergezet en voor de rest was het gewoon een oude trein. Er was wel bier aan boord dus de schouders begonnen al een beetje te bewegen. Na anderhalf uur stopte de trein in de middle of nowhere. Wij dachten waar is het hele feest maar wat bleek we moesten een kwartier lopen tussen de wijngaarden en kwamen toen bij het feest uit. Het was echt super vet, een klein feest voor 1500 mensen met prachtig weer. Iedereen is de hele dag los gegaan en de drankjes gingen ook lekker naar binnen. Heb nog een sjaal van een of andere hippie vrouw gepakt en dat gebruikt om touwspringen op te zetten. Allemaal Zuid-Afrikanen en Nederlanders gingen helemaal los en sprongen er lustig op los.

Een ander fenomeen in Kaapstad wordt hiken genoemd. Het komt erop neer dat je een gebergte gaat beklimmen. Ik ben er achter gekomen dat is echt niks voor mij. Vond het vroeger al vervelend en nutteloos om door het bos te lopen met mijn familie, dit is tien keer zo erg. Misschien zat de factor weer niet mee want heb twee keer amper wat kunnen zien behalve de billen van de persoon die voor mij liep. Heb de Tafelberg en Devils Peak beklommen, beide met een kater. De eerste keer kwamen Olivier en ik trouwens met gewon kleren aankakken, ook niet echt een aanrader;)

Op mijn stage loopt alles ook goed, heb nu alle informatie verzamelt en ben nu bezig het adviesrapport te schrijven. Wat wel mooi was is dat er 2 weken geleden een modeshow werd georganiseerd door mijn bedrijf. De modeshow werd ook gehouden in de fabriek van het bedrijf en alle stof van de kleding van de modeshow was van het afval wat doorgaans over de lopende band gaat. Het was echt een happening en alle medewerkers waren uitgenodigd. De modellen liepen een voor een over het podium en de fabriek met medewerkers ging helemaal los, ze begonnen allemaal mee te zingen en te dansen. Echt grappig om te zien was trouwens dat alle modellen medewerksters waren van WastePlan. Zo ook een gewaagde vrouw op leeftijd. Deze beste vrouw schat ik op 60 en had geen tanden meer en stond daar in haar sexy jurkje het publiek helemaal te bespelen met haar gewaagde dansjes op de muziek van Rihanna.

Doordeweeks kreeg ik ook nog bezoek van een oud-lid van Dispuut Ballast genaamd Jaap Deunk. We gingen samen met Jilles en Jaap uiteten en gingen stappen in de stad. Jaap moest de vrouwen van zich afslaan met die prachtige krulletjes van hem en Jilles had ook redelijk de danspasjes te pakken.

Het weer is hier trouwens echt lekker nu (25-30 graden), we gingen laatst de hele zondag bij ons zwembad chillen en nodigde wat mensen uit. Echt heel chill en we gingen daarna naar de hippe tent Caprice. Deze tent is erg populair op zondag en echt een tent waar iedereen gezien wilt worden. Gelukkig kennen wij daar een kerel die daar redelijk de baas is die mag ons om een of andere reden wel;) we belde hem en voor we het wisten moesten mensen plaats voor ons maken in zo'n vip gedeelte en kregen we allemaal gratis drank. Een man naar mijn hart. Wel grappig dat die uitsmijter die Jilles de vorige keer weigerde omdat hij een Corona ging atten nu redelijk verbaasd stond te kijken. Mijn kamergenoot Olivier ging dezelfde avond voor het slapen gaan op de grond liggen omdat hij het heet had. Om 3 uur in de nacht kreeg ik een onaangenaam bezoekje toen deze beste jongen bij mij in bed ging kruipen! Hij was zo van de kaart en dacht dat mijn bed zijn bed was. Nadat hij me begon te betasten heb ik hem maar naar zijn eigen bed gewezen.

Dat zelfde weekend had ik trouwens mijn auto aan jilles uitgeleend omdat hij ergens naar toe wou met zijn huis. Ze zijn uiteindelijk niet gegaan omdat ze mijn auto niet open kregen en hebben daarnaast maar gelijk mij handvat van mijn auto gesloopt. Drie dagen lang moest ik daarna via de achterklep naar binnen omdat de deur gesloopt was;)

Een ander mooie avond was toen we een verjaardag gingen vieren van een Nederlandse knul die jarig was. We gingen een beetje beerpongen en de beste jongen heeft het uitgaan op zijn eigen verjaardag niet gehaald. Wij gingen wel en we hadden een bob. Het probleem was dat we een kleine Volkswagen hadden en in totaal met 8 mensen erin zaten. Men moet realiseren dat het Afrika is dus het is wel iets normaler hier. Maar op gegeven moment zat bijna een van de Nederlanders op het dak en werden we gespot door de politie. Hij hield ons met zwaailichten aan bij het stoplicht en moesten met zijn allen op een rijtje staan. Iedereen was redelijk op Mars op dat moment en iedereen zat een beetje te lachen. Toen oom agent vroeg waar komen jullie vandaan en een iemand zei:'We are the crazy Dutchies' zie oom agent'A fuck it, you can go through'. Dus wij zette gewoon onze reis voort.

Afgelopen weekend gingen we naar Stellenbosch, dit een plaats tegen Kaapstad aan waar veel studenten leven omdat daar de universiteit zit en het staat bekend om zijn vele wijn boerderijen. Ik als liefhebber van een glaasje wijn op zijn tijd, en als ras Bourgondiër ging met een paar Nederlanders een wijn tour doen te fiets. Het fietsen was erg zwaar want er moest goed geklommen worden. De wijnboerderijen waren erg chill en de wijntjes waren ook goed. Wel grappig dat we wel anderhalf uur omhoog hebben gefietst en letterlijk in 5 min bergafwaarts gingen en weer terug waren in Stellenbosch. In de avond gingen we uit eten en daarna gingen we wat drinken bij een vriend van Olivier. Die woonde in een villa waar ongeveer 20 mensen wonen. Het was erg gezellig en daarna gingen we in het studentdorp stappen. Wat daar allemaal gebeurde is me een beetje ontgaan, ik weet nog wel dat Olivier (een kleine man) ruzie kreeg met allemaal Rugby spelers van 2 bij 2. De volgende dag gingen we weer chillen in Stellenbosch bij die vriend van Olivier. Hij moest einde van de middag op een College feest draaien dus we zijn met hem mee gegaan. Het was op een sportcomplex met een prachtig uitzicht.

Deze week ben ik naar Ajax Cape Town geweest, het was echt gekkenhuis. Het publiek rent hier in groepen het stadion gewoon in. Je zou denken waar is dat goed voor, later bleek dat iedereen gewoon de beste plekken zelf uitkiest. De sfeer is echt grappig want naast de bekende vuvuzela's, zingen en dansen de mensen de hele wedstrijd. Het gebeurt wel allemaal door elkaar dus er is geen touw aan vast te knopen. Iedereen kan hier ook gewoon prima naast elkaar zitten, toch hebben ze hier ook een harde kern en bij Ajax zat er een vent die helemaal verkleed was als de Griekse Ajax held. Daar moest ik natuurlijk effe mee op de foto;) Het niveau is echt dramatisch, ik snap echt niet dat de hoge heren van Ajax met dit project door willen gaan. Alleen om de mensen te vermaken zou ik het doen. Ajax won wel met 1-0.
De volgende dag speelde het echte Ajax en ging samen met Jilles deze wedstrijd kijken in het Ajax cafe. Op de terugweg wou Jilles nog een keer naar de shotjesbar. Dat is een club waar je 2,5 euro entree betaalt, Daar zijn alle shotjes omgerekend ongeveer 8 eurocent per shotje! Je kan wel voorstellen dat het dak daar redelijk af gaat. Ik was met de auto dus bleef daar maar even. Toen ik naar mijn auto liep vanuit de uitgaanstraat kreeg ik gewoon politiebegeleiding naar mijn auto. De politie vond mij te westers uit zien dus kreeg ik politie begeleiding;)

De komende maand staan veel mooie dingen op het programma! Jasper mijn clubgenoot komt langs, Moniek komt twee weken mij bezoeken. Samen gaan we de Garden route doen, townships bezoeken,Robbeneiland,Bungeejumpen en nog veel meer. Daarnaast ga ik met allemaal Nederlandse gasten naar een leip festival waar Hardewell de hoofdact is. En volgende week organiseren we met ons huis een zwembadfeest! er komen dan genoeg mensen en we huren allemaal mooie attributen om het tot een succes te maken!

Het volgende verslag krijgen jullie 8 December!

Gegroet vanuit Zuid-Afrika!

ps: succes met het weer in NL!


  • 08 November 2013 - 16:24

    Kes:

    Ricky, lekker verhaaltje ouwe! Mooi dat je de groningse trent(chillen,zuipen,katertje & af en toe wat serieuzere zaken) gestaagd doorzet! Geniet er van vrind! Liefdeee

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Eerste maand Kaapstad!

Beste vrienden, kennissen en andere geïnteresseerden!

Ik heb altijd gedacht dat ik nooit een waarbenjij.nu zal aanmaken. Maar ik ga toch voor de bijl en waarschijnlijk is het toch wel spannend en leuk om terug te lezen als je later groot bent.

De eerste maand is zo voorbij gevlogen waar ik veel mooie avonturen heb meegemaakt. De volgende onderdelen komen zeker voorbij: Huis/Nederlandse mensen/uitgaan/surfen/rugbywedstrijd/festival/stage/cheetapark/scootertocht/het leven in ZA over het algemeen.

Na het emotionele afscheid op het vliegveld stapte ik vol goede moed het vliegtuig in. De vlieg reis duurde ongeveer 10 uur en na de vierde film genaamd ' verliefd op Ibiza' was ik de rit wel redelijk zat. Ik kwam aan en werd netjes gedropt bij mijn huis. Het huis bestaat uit 8 Nederlandse studenten waarvan 5 vrouwen en 3 mannen. Het is zeer gezellig en we beschikken over een zeer riante woning in een goede wijk genaamd Greenpoint inclusief zwembad. Het water wordt nu warm maar het was eerst verschrikkelijk koud. Heb toen twee keer gezwommen en ik mag blij zijn dat ik geen hartproblemen heb. Ik slaap trouwens samen met een andere knul op een kamer. Zijn naam is Olivier de Ruiter en we kunnen overdag maar ook zeker in de nacht goed met elkaar vinden. Voor de rest doen we met huis veel dingen samen zoals braaien, uitgaan en leuke activiteiten in het weekend.

De eerste week heb ik veel zaken geregeld zoals een auto en heb de stad verkend. Naast mijn huisgenoten heb ik ook veel andere Nederlanders ontmoet. Het eerste weekend zijn we goed wezen stappen in een leipe club genaamd 31. Het is op verdieping 31 van een groot gebouw waar je over de hele stad kan uitkijken, je moet op een gastenlijst staan en een of andere DJ genaamd Mark Play zet ons er altijd op, heb die gozer nog nooit gezien maar hij regelt dat we overal binnen komen. Het ziet er heel exclusief uit maar voor een biertje van 330 ml betaal je maar 1,20. Dat zelfde weekend heb ik ook de surfdude uitgehangen, en ik ga dit zeker vaker doen. Na een uur ben je wel redelijk kapot maar het geeft wel echt kick als je snel door het water glijd.

Die week erna ben ik echt begonnen met mijn stage bij WastePlan. Het is een groot recyclingbedrijf die enorm aan het groeien is. Ik zit op een kantoor met 12 andere medewerkers en het is prima vertoeven. Aardige mensen en ik kan hun taal verstaan omdat ongeveer 30% van de woorden Nederlandse woorden zijn. De opdracht die ik ga uitvoeren is dat ik een adviesrapport ga schrijven over de snelgroeiende organisatie WastePlan.
In totaal ga ik 100 mensen interviewen in verschillende rangen van de organisatie en ga aan de hand daarvan en andere info het rapport schrijven. Daarna ga ik mijn adviezen implementeren.

Maar nu genoeg stage het tweede weekend stond weer voor de boeg en naast uitgaan heb ik met een paar huisgenoten een cheetapark bezocht waar ik deze indrukwekkende poesjes heb geaaid. Ook heb ik als Bourgondiër een wijnproeverij meegemaakt op een boerderij. Je had dan een mooie view over de wijnvelden met een lekker zonnetje op je gezicht. Ik kan je vertellen het was een goed jaar!
Daarnaast hebben we met 8 andere Nederlanders scoorters gehuurd en de hele dag wezen driven langs de mooie kust. Het uitzicht is hier trouwens echt prachtig. Elke keer als ik naar mijn stage rij met mijn crossauto moet ik goed op de weg letten omdat ik hele tijd naar het uitzicht kijk. Iedereen rijdt hier trouwens aan de linkerkant dus dat was ook effe wennen.

Die week daarna heb ik veel interviews voorbereid en heb ik er ook een paar afgenomen met de laagste functies in de organisatie. Ik ga dan mee met een opzichter die trouwens helemaal in to god is. Hij heeft me al een paar keer proberen te bekeren maar het loopt nog niet zo soepeltjes;) Die medewerkers zitten overal bij bedrijven in Kaapstad dus als ik de interviews afneem zie ik de hele stad. De mensen zijn wel lastig te interviewen omdat ze simpelweg nooit school hebben gehad. Ik maakte een hele makkelijke beknopte enquête maar dat is voor deze mensen heel lastig om in te vullen. Op een gegeven moment nam ik een enquête af in een ziekenhuis in Kaapstad en ik vroeg aan de medewerkster kunnen we niet even rustig zitten dan kan ik je helpen met de enquête. Ze bracht me naar een kantine waar 40 donkere vrouwen aan het pauzeren waren. Als je blond,lang,blauwe ogen hebt en je komt uit Nederland dan ben je wel redelijk de hoofdprijs. Ik kreeg 2 huwelijksaanzoeken en allemaal vrouwen wilde met me op de foto alsof ik Brad Pitt was. Verder gaan we vaak op dinsdag naar Asoka's, dit is een relaxe tent waar je lekker een biertje kan nuttigen.

Het weekend staat weer voor de deur en dit keer ging ik samen met Olivier naar de Rugby wedstrijd: ZA-Australië. Rugby is hier sport nummer 1 en het is echt vet om te zien. Er gebeurt continue wat, ook al begrepen Olivier en ik de regels totaal niet. Gewoon hele tijd juichen en biertjes drinken. De wedstrijd won ZA dik dus de sfeer zat er goed in. Die zondag zijn we naar een tent gegaan genaamd Caprice. Dit is echt een tent voor allemaal mensen die gezien willen worden. Wel een keer grappig omdat het een heel mooi uitzicht heeft en de bierprijs is hier nog steeds 1,20:) Verder gaan we geregeld uit eten omdat je voor complete maaltijd met twee drankjes rond de 10 euro klaar bent. Een ander iets wat ik moet melden is dat ze hier in ZA rijden als gekken, en dan heb ik het niet over de Zuid-Afrikaanse bevolking. Mijn huisgenoten houden wel van rijden. Handrem door de bocht is hier heel normaal.

De week daarna heb ik weer veel interviews afgenomen met verschillende mensen. Het is leuk om op deze manier goed inzicht te krijgen wat er precies speelt in een organisatie. Je merkt gewoon dat er nog steeds veel zaken spelen rond de apartheid. Er zijn bijvoorbeeld bijna geen donkeren mensen die een management functie bekleden.

Het laatste weekend tot nu toe staat op het punt van beginnen en ik ging met veel Nederlanders naar een festival genaamd Rocking the daisies. Het festival was ongeveer een uur rijden vanaf Kaapstad en was echt in the middle of nowhere. Op een zandpadje moet je er naar toe rijden en het was echt heel vet. Je had verschillende podiums met Techno,Rock en Deephouse. We zijn goed los gegaan en ja lekker twee nachten op de grond geslapen in een tent, het luchtbed was namelijk lek. Het mooiste optreden was van de Nederlandse artiest Gold Fish, waar iedereen helemaal uit zijn plaat ging. Die zondag reden we weer terug en toen heb ik met Jilles afgesproken. We gingen eerst met mijn huis eten en Jilles en ik gingen nog effe een biertje pakken bij Caprice maar omdat Jilles een Corona had meegenomen en het gouden drankje heel rustig weg adte voor de ingang werden we geweigerd:)

Deze week ben ik weer druk met stage en ik ga vrijdag naar een krokkendillenboerderij waar ook medewerkers werken die ik ga interviewen. Ik ga daar met de opzichter het krokkendillevlees eten dus ben benieuwd. Voor nu ben ik wel redelijk klaar met typen. Het volgende verslag krijgen jullie volgende maand! Hieronder nog een paar zaken waar ik me heb over verbaasd.

- In Zuid-Afrika verzinnen ze voor alles een nutteloze baan, denk aan een kerel die aanwijst als er een parkeer plek vrij is, iemand die voor je tankt, wanneer er wegwerkzaamheden zijn staat er continue iemand met vlag te zwaaien, kranten verkopen op de snelweg enz

-Je ziet hier heel veel Nederlandse invloeden. Denk aan de taal, vlaggen. straatnamen en namen van mensen. Natuurlijk hebbe ze een geschiedenis maar wist niet dat het zo extreem zichtbaar was.

- Er is hier gewoon een Ajax café dat wordt gerund door een Ajacied uit Nederland.

-Mensen zijn hier zo inefficiënt en totaal niet effectief. Bij die rugby wedstrijd heb ik gewoon een kwartier gemist van de tweede helft omdat een biertje halen hier gewoon een half uur duurt terwijl je het in NL binnen 5 minuten hebt.

Tot de volgende keer!

Recente Reisverslagen:

12 Maart 2014

Laatste verslag avontuur Zuid-Afrika!

18 December 2013

Reisverslag derde maand!

08 November 2013

Tweede maand Kaapstad!

09 Oktober 2013

Eerste maand Kaapstad!
Rick

Actief sinds 09 Okt. 2013
Verslag gelezen: 491
Totaal aantal bezoekers 3605

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 09 Oktober 2013

Eerste maand Kaapstad!

Landen bezocht: