Reisverslag derde maand! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rick Schot - WaarBenJij.nu Reisverslag derde maand! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rick Schot - WaarBenJij.nu

Reisverslag derde maand!

Blijf op de hoogte en volg Rick

18 December 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Beste aandachtige lezers!

Hier mijn derde deel van mijn avontuur in Zuid-Afrika! Ik ben nu officieel over de helft en dit derde deel zijn veel dingen gebeurt. Het zwembadfeest, Moniek die langs kwam,Garden route,Hardwell, Sinterklaas,Bakermat en Goldfish en de dood van Mandela. Laten we maar van wal steken!
Wij met ons mooie Huize High Level wouden graag ons zwembad een keer voor het publiek open stellen. Ik kan je nu al verklappen dit feest gaat zeker in de boeken. We hadden een DJ geregeld en iedereen nam zelf drank en eten mee. Het probleem was echter dat het in Kaapstad 364 dagen prachtig weer is en 1 dag niet. Laat nou net die slechte dag gepland staan op onze Poolparty. Het regende, maar dat mocht de pret niet drukken. We verplaatste het feest in onze woonkamer en haalde alles leeg. We begonnen 12 uur in de middag en het ging door tot 12 uur in de avond. Onze hele huis was vol en de Dj draaide lekker. Het nadeel was dat iedereen vergat te eten en iedereen werd dus ladderzat. Schade viel mee, buren over de zeik en een wc was gesneuveld. Verder echt een feestje om in te lijsten.
De week erna kwam Moniek langs om Zuid-Afrika te ontdekken. We hebben samen echt mooie avonturen beleefd. Na een dag relaxen gingen we een wijntour doen in Stellenbosch. Je wordt dan opgehaald door een busje en dan zit je met 12 anderen in dat busje en ga je 5 wijnboerderijen af. Het mooie was dat je langs de oudste, kleinste, grootste boerderijen gaat. Bij elke wijnboerderij kregen we wat te eten en 5 wijnen. Daarnaast kregen we uitleg over het hele wijnproces. Uiteindelijk ben je natuurlijk weer redelijk aangeschoten en zelf vrouwen van 60 lagen op een gegeven moment op de grond in de bus omdat er te veel druivensap naar binnen vloeide. Die avond gingen Moniek en ik lichtelijk aangeschoten eten met Jasper(clubgenoot) en Nienke en het werd weer een mooie avond.
De volgende dag gingen we naar een marktje waar je allemaal lekker eten hebt en hebben we het Robbeneiland bezocht. Het Robbeneiland is niet echt een aanrader aangezien het redelijk nieuw allemaal lijkt en het is lastig om er feeling mee te hebben. Zondag gingen we naar een mooi strandje met een paar huisgenoten om ons op te laden voor de Garden Route.
Maandag morgen zijn Moniek en ik vertrokken naar de Garden Route. We hebben drie plekken bezocht namelijk Plett,Knysna en Mosselbay. De eerste dag gingen we gelijk ver rijden naar Plett en sliepen daar in een hostel met een prachtig uitzicht op zee. We hebben tijdens het eten in een restaurant allemaal dolfijnen gespot. De volgende dag ging het gebeuren, Moniek en ik gingen bungee jumpen van de hoogste brug ter wereld in Bloukrans! Ik ben eigenlijk niet echt van hoogtes maar dit slaat natuurlijk alles. Leuk dat Moniek ook hele tijd loopt te zeggen ‘kijk naar beneden’. Maar we hebben het allebei gedaan en het was een geweldige ervaring.
In de middag vertrokken we naar de tweede plaats Knysna, dit is een oesterdorpje dus daar hebben we ook zeker een paar van genomen. We sliepen in een chill hostel daar en de natuur in de omgeving lijkt erg veel op die van Thailand. De volgende dag reisde we gelijk door naar Mosselbay waar we in de ochtend gingen sandboarden van een zandduin. Erg mooi maar wel vermoeiend. Het zou wel chill zijn als ze een lift hadden. In de middag gingen we een hostel zoeken en kwamen bij erg groot mooi hostel uit. We hebben in de buurt wat gedronken en daar spotte we iets van 20 dolfijnen in een golf met op de achtergrond een walvis met baby walvis. Erg indrukwekkend onder het genot van een wijntje.
De laatste dag gingen we met de koning van de jungle lopen. We liepen midden in een park naast twee leeuwen en mochten ze ook aaien. Deze beesten zijn tam maar zeker indrukwekkend. En in de middag gingen we te paard een safari doen (Moniek haar idee). Je spotte daar olifanten, antilopen en giraffen van dichtbij. In de middag reden we weer terug naar Kaapstad waar we bijna nog zonder benzine kwamen te staan maar het kwam allemaal goed. We leende de auto van Olivier trouwens, Moniek mocht rijden de schade was een spiegel stuk omdat ze tegen een andere auto reed, ze werd geflitst en voor en achteruit was ook soms lastig;)
De volgende dag gingen we met veel Nederlanders naar Synergie! Dit is een festival van drie dagen langen midden in de natuur. Er werd een beetje House gedraaid en er waren verschillende bandjes. Ook bij dit festival mag je gewoon eigen drank meenemen en dat lieten wij ons natuurlijk niet voorbij gaan. Het festival was legendarisch en we sliepen allemaal in tenten.
Na het festival hadden we samen nog drie dagen. We hebben nog veel dingen van Kaapstad gezien en lekker gegeten en gedronken, daarnaast hebben we de Tafelberg beklommen met slecht weer! Ik had het af gezworen om nooit meer te hiken maar Moniek wou per se. Grappig trouwens dat ik Paulien Becker tegenkwam op de Tafelberg uit het niets met haar vriend, Paulien kwam vroeger bij ons wel over de vloer. Helaas moest Moniek weer naar de Lage landen maar het was een mooie tijd.
Nadat Moniek weg was had ik een druk weekend voor de boeg met Hardwell,Sinterklaas,Bakermat en Goldfish op het programma. Maar eerst ging ik naar de nieuwe film over Nelson Mandela. Het rare was dat tijdens de film Mandela kwam ter overlijden. Ik dacht dat de volgende dag een grote chaos zou zijn in het land en vanuit NL kreeg ik allemaal berichten hoe hier zou zijn. Maar het gewone leven ging gewoon door. Iedereen ging gewoon naar zijn werk. Wel waren tv zenders en radio zenders volledig in de ban van het nieuws en waren er allemaal voorbereidingen door het hele land. In totaal duurde het 10 dagen voordat hij werd begraven en overal in het land waren allemaal rituelen en concerten ter ere van Mandela. Zijn herdenking in het stadion van Johannesburg keek ik vanuit mijn stage live met iedereen.
Vrijdagavond stond Hardwell op het programma dus dat was een redelijke omslag, in een stadion gingen we met 8 gasten op stap. Het ging daar helemaal los en Hardwell draaide echt goed. Op een gegeven moment werd er zelf Hardstyle gedraaid dus toen moesten wij onze moves effe showen. De volgende middag gingen we met ons huis Sinterklaas vieren. Ik heb mijn slachtoffer redelijk afgemaakt en ze moest redelijk wat adjes trekken net zoals haar veroveringen in huis, toch de Ruyter? Ik kreeg trouwens een opblaasbaar schaap van mijn Sint met een paar gaten omdat Moniek weer weg was. Bedankt Mitch!
Zondag overdag kwam een nieuwe huisgenoot aan genaamd Meike en we gingen met het hele huis naar een Beach club waar Bakermat onze Hollandse rode trots en Goldfish op bezoek kwamen. Het was 30 graden en we lagen daar in het zwembad beetje naar de vrolijke tunes te luisteren. Mooi was dat ik veel bekenden tegenkwam uit Groningen en ook uit de polder, wat is de wereld ook klein. Daarnaast was het mooi dat Olivier om 9 uur al naar huis ging omdat deze beste meneer niet meer kon, dit keer kroop hij niet bij mij in bed maar werd ik wel vier uur in de nacht wakker omdat drie Nederlanderse walrussen op mij lagen met een totaal gewicht van ongeveer 300 kg.
Met mijn stage gaat het trouwens goed;) Het management team vond mijn Advies rapport goed en ik concentreer nu op een advies. De andere drie adviezen worden doorgespeeld naar de nieuwe bedrijfskundige student om het meer operationeel te maken.
Op dit moment is mijn familie hier maar daar zal ik meer over vertellen in mijn volgende stuk. De reis die ik met Olivier ga maken de laatste maand krijgt ook steeds meer vorm. We gaan namelijk een maand reizen door ZA, Namibië en Botswana. Dus dat wordt wat!

Tot de volgende keer maar weer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Eerste maand Kaapstad!

Beste vrienden, kennissen en andere geïnteresseerden!

Ik heb altijd gedacht dat ik nooit een waarbenjij.nu zal aanmaken. Maar ik ga toch voor de bijl en waarschijnlijk is het toch wel spannend en leuk om terug te lezen als je later groot bent.

De eerste maand is zo voorbij gevlogen waar ik veel mooie avonturen heb meegemaakt. De volgende onderdelen komen zeker voorbij: Huis/Nederlandse mensen/uitgaan/surfen/rugbywedstrijd/festival/stage/cheetapark/scootertocht/het leven in ZA over het algemeen.

Na het emotionele afscheid op het vliegveld stapte ik vol goede moed het vliegtuig in. De vlieg reis duurde ongeveer 10 uur en na de vierde film genaamd ' verliefd op Ibiza' was ik de rit wel redelijk zat. Ik kwam aan en werd netjes gedropt bij mijn huis. Het huis bestaat uit 8 Nederlandse studenten waarvan 5 vrouwen en 3 mannen. Het is zeer gezellig en we beschikken over een zeer riante woning in een goede wijk genaamd Greenpoint inclusief zwembad. Het water wordt nu warm maar het was eerst verschrikkelijk koud. Heb toen twee keer gezwommen en ik mag blij zijn dat ik geen hartproblemen heb. Ik slaap trouwens samen met een andere knul op een kamer. Zijn naam is Olivier de Ruiter en we kunnen overdag maar ook zeker in de nacht goed met elkaar vinden. Voor de rest doen we met huis veel dingen samen zoals braaien, uitgaan en leuke activiteiten in het weekend.

De eerste week heb ik veel zaken geregeld zoals een auto en heb de stad verkend. Naast mijn huisgenoten heb ik ook veel andere Nederlanders ontmoet. Het eerste weekend zijn we goed wezen stappen in een leipe club genaamd 31. Het is op verdieping 31 van een groot gebouw waar je over de hele stad kan uitkijken, je moet op een gastenlijst staan en een of andere DJ genaamd Mark Play zet ons er altijd op, heb die gozer nog nooit gezien maar hij regelt dat we overal binnen komen. Het ziet er heel exclusief uit maar voor een biertje van 330 ml betaal je maar 1,20. Dat zelfde weekend heb ik ook de surfdude uitgehangen, en ik ga dit zeker vaker doen. Na een uur ben je wel redelijk kapot maar het geeft wel echt kick als je snel door het water glijd.

Die week erna ben ik echt begonnen met mijn stage bij WastePlan. Het is een groot recyclingbedrijf die enorm aan het groeien is. Ik zit op een kantoor met 12 andere medewerkers en het is prima vertoeven. Aardige mensen en ik kan hun taal verstaan omdat ongeveer 30% van de woorden Nederlandse woorden zijn. De opdracht die ik ga uitvoeren is dat ik een adviesrapport ga schrijven over de snelgroeiende organisatie WastePlan.
In totaal ga ik 100 mensen interviewen in verschillende rangen van de organisatie en ga aan de hand daarvan en andere info het rapport schrijven. Daarna ga ik mijn adviezen implementeren.

Maar nu genoeg stage het tweede weekend stond weer voor de boeg en naast uitgaan heb ik met een paar huisgenoten een cheetapark bezocht waar ik deze indrukwekkende poesjes heb geaaid. Ook heb ik als Bourgondiër een wijnproeverij meegemaakt op een boerderij. Je had dan een mooie view over de wijnvelden met een lekker zonnetje op je gezicht. Ik kan je vertellen het was een goed jaar!
Daarnaast hebben we met 8 andere Nederlanders scoorters gehuurd en de hele dag wezen driven langs de mooie kust. Het uitzicht is hier trouwens echt prachtig. Elke keer als ik naar mijn stage rij met mijn crossauto moet ik goed op de weg letten omdat ik hele tijd naar het uitzicht kijk. Iedereen rijdt hier trouwens aan de linkerkant dus dat was ook effe wennen.

Die week daarna heb ik veel interviews voorbereid en heb ik er ook een paar afgenomen met de laagste functies in de organisatie. Ik ga dan mee met een opzichter die trouwens helemaal in to god is. Hij heeft me al een paar keer proberen te bekeren maar het loopt nog niet zo soepeltjes;) Die medewerkers zitten overal bij bedrijven in Kaapstad dus als ik de interviews afneem zie ik de hele stad. De mensen zijn wel lastig te interviewen omdat ze simpelweg nooit school hebben gehad. Ik maakte een hele makkelijke beknopte enquête maar dat is voor deze mensen heel lastig om in te vullen. Op een gegeven moment nam ik een enquête af in een ziekenhuis in Kaapstad en ik vroeg aan de medewerkster kunnen we niet even rustig zitten dan kan ik je helpen met de enquête. Ze bracht me naar een kantine waar 40 donkere vrouwen aan het pauzeren waren. Als je blond,lang,blauwe ogen hebt en je komt uit Nederland dan ben je wel redelijk de hoofdprijs. Ik kreeg 2 huwelijksaanzoeken en allemaal vrouwen wilde met me op de foto alsof ik Brad Pitt was. Verder gaan we vaak op dinsdag naar Asoka's, dit is een relaxe tent waar je lekker een biertje kan nuttigen.

Het weekend staat weer voor de deur en dit keer ging ik samen met Olivier naar de Rugby wedstrijd: ZA-Australië. Rugby is hier sport nummer 1 en het is echt vet om te zien. Er gebeurt continue wat, ook al begrepen Olivier en ik de regels totaal niet. Gewoon hele tijd juichen en biertjes drinken. De wedstrijd won ZA dik dus de sfeer zat er goed in. Die zondag zijn we naar een tent gegaan genaamd Caprice. Dit is echt een tent voor allemaal mensen die gezien willen worden. Wel een keer grappig omdat het een heel mooi uitzicht heeft en de bierprijs is hier nog steeds 1,20:) Verder gaan we geregeld uit eten omdat je voor complete maaltijd met twee drankjes rond de 10 euro klaar bent. Een ander iets wat ik moet melden is dat ze hier in ZA rijden als gekken, en dan heb ik het niet over de Zuid-Afrikaanse bevolking. Mijn huisgenoten houden wel van rijden. Handrem door de bocht is hier heel normaal.

De week daarna heb ik weer veel interviews afgenomen met verschillende mensen. Het is leuk om op deze manier goed inzicht te krijgen wat er precies speelt in een organisatie. Je merkt gewoon dat er nog steeds veel zaken spelen rond de apartheid. Er zijn bijvoorbeeld bijna geen donkeren mensen die een management functie bekleden.

Het laatste weekend tot nu toe staat op het punt van beginnen en ik ging met veel Nederlanders naar een festival genaamd Rocking the daisies. Het festival was ongeveer een uur rijden vanaf Kaapstad en was echt in the middle of nowhere. Op een zandpadje moet je er naar toe rijden en het was echt heel vet. Je had verschillende podiums met Techno,Rock en Deephouse. We zijn goed los gegaan en ja lekker twee nachten op de grond geslapen in een tent, het luchtbed was namelijk lek. Het mooiste optreden was van de Nederlandse artiest Gold Fish, waar iedereen helemaal uit zijn plaat ging. Die zondag reden we weer terug en toen heb ik met Jilles afgesproken. We gingen eerst met mijn huis eten en Jilles en ik gingen nog effe een biertje pakken bij Caprice maar omdat Jilles een Corona had meegenomen en het gouden drankje heel rustig weg adte voor de ingang werden we geweigerd:)

Deze week ben ik weer druk met stage en ik ga vrijdag naar een krokkendillenboerderij waar ook medewerkers werken die ik ga interviewen. Ik ga daar met de opzichter het krokkendillevlees eten dus ben benieuwd. Voor nu ben ik wel redelijk klaar met typen. Het volgende verslag krijgen jullie volgende maand! Hieronder nog een paar zaken waar ik me heb over verbaasd.

- In Zuid-Afrika verzinnen ze voor alles een nutteloze baan, denk aan een kerel die aanwijst als er een parkeer plek vrij is, iemand die voor je tankt, wanneer er wegwerkzaamheden zijn staat er continue iemand met vlag te zwaaien, kranten verkopen op de snelweg enz

-Je ziet hier heel veel Nederlandse invloeden. Denk aan de taal, vlaggen. straatnamen en namen van mensen. Natuurlijk hebbe ze een geschiedenis maar wist niet dat het zo extreem zichtbaar was.

- Er is hier gewoon een Ajax café dat wordt gerund door een Ajacied uit Nederland.

-Mensen zijn hier zo inefficiënt en totaal niet effectief. Bij die rugby wedstrijd heb ik gewoon een kwartier gemist van de tweede helft omdat een biertje halen hier gewoon een half uur duurt terwijl je het in NL binnen 5 minuten hebt.

Tot de volgende keer!

Recente Reisverslagen:

12 Maart 2014

Laatste verslag avontuur Zuid-Afrika!

18 December 2013

Reisverslag derde maand!

08 November 2013

Tweede maand Kaapstad!

09 Oktober 2013

Eerste maand Kaapstad!
Rick

Actief sinds 09 Okt. 2013
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 3615

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 09 Oktober 2013

Eerste maand Kaapstad!

Landen bezocht: